Wakacyjne problemy na lotniskach: jak uniknąć
Lato i wakacje trwają w najlepsze. Coraz więcej osób decyduje się na wakacyjne podróże samolotem. Jednak odwołane loty, opóźnienia, wielogodzinne kolejki i strajki pracowników to ostatnio problem na wielu lotniskach. TransferGo wyjaśnia przyczyny tej sytuacji i przygotował wskazówki jak można uniknąć problemów opóźnienia lotów.
Co jest przyczyną opóźnień na lotniskach i odwołanych lotów?
W ciągu ostatnich dwóch lat ilość pasażerów korzystających z transportu lotniczego znacząco zmalała. Spowodowało to zmniejszenie zatrudnienia, zwłaszcza wśród personelu naziemnego. Teraz, gdy zniesiono restrykcje związane z podróżami i popyt na loty wrócił niemal do poziomu sprzed pandemii, pojawił się niedobór pracowników. W całej Europie dochodzi do strajków personelu nadmiernie obciążonego pracą.
Na których lotniskach jest najtrudniejsza sytuacja?
Duża część anulowanych lotów dotyczy najpopularniejszych europejskich linii: EasyJet, KLM, Lufthansa, British Airways, Eurowings, SAS, Austrian Airlines, Swiss.
Sytuacja najtrudniej wygląda na lotniskach w Brukseli, Frankfurcie i Paryżu.
W najbliższym czasie można się spodziewać utrudnień również we Włoszech, Hiszpanii Francji i Belgii, gdzie planowane są strajki pracowników tanich linii lotniczych.
Stabilna sytuacja na lotniskach w Polsce
Sytuacja w Polsce jest opanowana i nie zanosi się na masowe odwołanie lotów. Na polskich lotniskach ani w liniach lotniczych nie ma podobnych problemów kadrowych.
Jak wygląda sytuacja na największych polskich lotniskach? Na Lotnisku Chopina w Warszawie w ostatnim miesiącu opóźniona była około połowa lotów, ale w większości był to niewielkie opóźnienia. Lotów odwołanych było niespełna 3%. Z kolei na Lotnisku im. Lecha Wałęsy w Gdańsku redukcje kursów są niemal niezauważalne. Opóźnionych lotów jest około 1%, a odwołano jedynie pojedyncze rejsy.
Należy pamiętać, że jedynie ok. 3% opóźnień jest zależnych od pracy lotniska. W ponad 50% przypadków wynikają one z ograniczeń międzynarodowej przestrzeni powietrznej i z opóźnień na innych europejskich lotniskach. Ich siatka na świecie ma ze sobą ścisłe powiązania. Sprawia to, że pasażerowie z Polski mogą zmagać się z utrudnieniami nawet w sytuacji, gdy problem nie dotyczy bezpośrednio polskich lotnisk i rejsów polskiego przewoźnika.
Co zrobić, by uniknąć trudności na lotniskach?
- Zwróć uwagę na to, którego przewoźnika lotniczego wybierasz. Odwołanie części rejsów w najbliższym czasie zapowiadają KLM, Lufthansa, British Airways, Eurowings, Ryanair czy Wizz Air.
- Wybierając kierunek wakacyjnej podróży sprawdź, czy nie jest to miejsce, w które zdarzają się zwiększone opóźnienia lub anulacje rejsów, jak Bruksela, Amsterdam, Frankfurt, Paryż czy Londyn.
- Odprawę zrób online jeszcze w domu. Przed swoją podróżą zjaw się na lotnisku około godzinę wcześniej, niż zwykle. Jeśli kolejka będzie długa, pomoże Ci to uniknąć stresu.
- Zastanów się nad wykupieniem ubezpieczenia swojego lot Wtedy bez dodatkowych kosztów zmożesz zmienić rezerwację, gdy zajdzie taka potrzeba.
- Jeśli lot został opóźniony co najmniej 2 godziny, przewoźnik ma obowiązek zapewnić Ci bezpłatne posiłki i napoje na czas oczekiwania. Masz również prawo do odszkodowania.
- W przypadku opóźnienia powyżej 5 godzin, przysługuje Ci prawo do zwrotu kosztu biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu.
- Jeśli opóźnienie przekracza dobę, przewoźnik ma obowiązek zapewnić Ci hotel i transport.
- Jeśli Twój lot został odwołany w ostatniej chwili, masz prawo do zwrotu kosztu biletu lub do innego połączenia w możliwie najbliższym terminie. Na zwrot przewoźnik ma 7 dni.
- Pamiętaj, że nie przysługuje Ci odszkodowanie, jeśli linie poinformowały Cię o odwołanym locie 2 tygodnie przed terminem, lub tydzień przed terminem, proponując inny rejs. Nie przysługuje ono również w przypadku odwołania lotu przez nadzwyczajne okoliczności, takie jak sytuacja polityczną cz warunki atmosferyczne.
Rzecznicy polskich portów lotniczych zapewniają, że mimo wszystko większość połączeń odbywa się zgodnie z planem. Oczywiście może się zdarzyć, że ktoś dowie się o odwołanym locie na dwie godziny przed wylotem – ale będzie to raczej zdarzenie losowe. Porty i linie lotnicze pracują pełną parą, by przygotować do pracy nowych pracowników, więc można mieć nadzieję, że już wkrótce sytuacja wróci do normy, a my będziemy podróżować jak dawniej.