Strona główna bloga
Finanse osobiste
Porady dotyczące finansów osobistych

Oszustwo na BLIK – jak nie dać się okraść

4 min czytania
Calculator placeholder

Wyślij z

Popularne

All countries

Kurs wymiany

– – –

GBP 1 = NGN 2030.28232

Opłata za przelew

Bezpłatny – – – 0.99 0.99 USD

Odbiorca otrzyma

Popularne

All countries

Please update the currency or receiver details.

Transfers from Türkiye are paused today. But don’t worry, they should be back on the next working day.

You're aiming high! Let’s try a smaller amount for now.

Please update the currency or receiver details.

Let’s try sending to another country instead.

Due to regulations, we can’t send money to this country right now. We’ll keep you posted if things change.

Let’s try sending to another country instead.

The amount is a bit too small for us. Try adding a little more.

Hmm, something’s not right. Try a different amount—or refresh this page.

Dotrze w ciągu 30 minut

Oszustwo na BLIK to w ostatnim czasie jedna z najczęściej stosowanych przez przestępców metod wyłudzenia pieniędzy. Co zrobić, by nie paść ofiarą wyłudzenia i jak się zachować, gdy jednak dojdzie do przestępstwa? Zapoznaj się z radami TransferGo, by zwiększyć bezpieczeństwo swoich pieniędzy.

Na czym polega oszustwo na BLIK?

Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu jednorazowego kodu do płatności. Oszuści robią to za pomocą komunikatorów, np. przez Messenger. Podszywają się pod członka rodziny lub znajomego i proszą o pilny zakup w sklepie internetowym lub pożyczkę. Namawiają do wygenerowania kodu BLIK i przesłania go im w celu dokonania zakupu w sklepie internetowym lub wybrania gotówki z bankomatu.

Oszustwo BLIK  na OLX

Oszuści stosują też inne metody, między innymi oszustwo BLIK na OLX. Ofiara wystawia na platformie produkt do sprzedaży. Następnie poprzez WhatsApp otrzymuje wiadomość od potencjalnego klienta, który chce dokonać zakupu za pośrednictwem InPost. Chwilę później do ofiary przychodzi sms od InPost z linkiem do potwierdzenia operacji. Ofiara wchodzi w podany link, gdzie musi podać dane konta bankowego, na które mają wpłynąć środki. Następnie pojawia się okienko do podania kodu BLIK i potwierdzenia transakcji.

Oszustwo BLIK na pracownika banku

Zdarza się, że z potencjalną ofiarą kontaktuje się oszust podający się za pracownika banku. Informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia pożyczki na konto ofiary. By potwierdzić tożsamość klienta, prosi o podanie szczegółów dotyczących konta. Następnie fałszywy pracownik banku prosi o wygenerowanie kodu BLIK, koniecznego do potwierdzenia całego procesu. Kod zostaje oczywiście wykorzystany do pobrania pieniędzy z bankomatu.

Jakie środki ostrożności zachować, był nie paść ofiarą oszustwa na BLIK?

  • Nigdy nikomu nie podawaj szczegółowych danych konta przez telefon, nawet kiedy rzekomo dzwoni pracownik banku – powinien mieć do nich dostęp w systemie
  • Nie klikaj w linki otrzymane z nieznanych numerów – nie tylko mogą przenieść Cię do stron wyłudzających dane, ale też istnieje ryzyko, że za ich pomocą na Twoim telefonie zostanie zainstalowany wirus
  • Jeśli znajomy prosi Cię za pomocą któregoś z komunikatorów o podanie kodu BLIK, zadzwoń do niego, by potwierdzić, że to z nim rozmawiasz
  • Przed zalogowaniem się na konto bankowe upewnij się, że adres strony jest prawidłowy
  • Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie na kontach w mediach społecznościowych – utrudnisz oszustom podszycie się pod Ciebie

Co zrobić, gdy doszło do oszustwa ba BLIK?

Gdy zorientujesz się, że jesteś ofiarą oszustwa ona BLIK, natychmiast zgłoś sprawę do banku i na Policję. Oszustwo jest przestępstwem karalnym, niezależnie od tego, jaka kwota zniknie z konta. Przy zgłoszeniu sprawy na Policję konieczne będzie potwierdzenie operacji z serwisu bankowego oraz wydruk rozmowy przeprowadzonej z oszustem za pomocą komunikatora. Jeśli zdarzyło Ci się kliknąć w podejrzany link przesłany z nieznanego numeru, przeskanuj swój telefon za pomocą antywirusa (np. Eset) w celu wykrycia potencjalnego złośliwego oprogramowania.

Oszustwo na BLIK – jak odzyskać pieniądze?

Niestety, bardzo trudno będzie odzyskać pieniądze po oszustwie na BLIK. Transakcja wykonywana jest natychmiast i bank nie ma możliwości jej wstrzymania. Oczywiście, można złożyć w banku reklamację, która zostanie rozpatrzona w ciągu 30 dni. Jednak banki mają w swoich regulaminach zapisy, które skutecznie chronią je przed obowiązkiem zwrotu środków w takich wypadkach. Reklamacje oszustwa na BLIK zazwyczaj zostają odrzucone, gdyż to klient zawinił, podając BLIK osobie nieuprawnionej.

O autorze

TransferGo Team

TransferGo is here to make your life easier. Whether you’re paying bills, supporting family, helping businesses or dealing with emergencies—we want you to be able to make fast, low-cost money transfers safely and securely. We want to make a tangible difference to your lives, reward your hard work, and help every one of you become more prosperous. How? By making global money transfers as simple as sending a text.

Zaproś znajomych do TransferGo i zgarnij 20 GBP