Cyberbezpieczeństwo finansów: pomocne wskazówki
W świecie, gdzie coraz więcej rzeczy można wykonać za kliknięciem myszki lub przy użyciu telefonu komórkowego, ważne jest, aby chronić swoje dane przed cyber-oszustami, którzy wymyślają coraz bardziej zaawansowane sposoby wyłudzania od ludzi pieniędzy. Zadbaj o cyberbezpieczeństwo finansów! TransferGo zebrał checklistę rzeczy, o których trzeba pamiętać, aby nie stać się ofiarą oszustwa finansowego.
Rodzaje oszustw
Cyberprzestępcy nie próżnują! Oto triki, które stosują:
- phishing, czyli próba wyłudzenia Twoich danych przez oszustów podszywających się pod Twój bank, wysyłając wiadomości o treści np. „Twoje konto zostało zablokowane”, „Twoja karta została unieważniona” itp.;
- vishing, czyli podstawienie fałszywego konsultanta, który będzie chciał wyłudzić Twoje dane np. do logowania na konto bankowe;
- złośliwe oprogramowanie, które jest instalowane po kliknięciu w linka z przesłanego SMSa lub maila;
- oszustwa kartowe, polegające na wyłudzaniu danych karty kredytowej na niezaufanych stronach;
- „wiadomość od znajomego” czyli taktyka polegająca na wyłudzaniu przez oszustów podszywających się pod znajomych kodów BLIK; mogą też prosić o wysłanie do nich przelewu, od razu przesyłając Ci link do szybkiego przelewu;
- fałszywe sklepy i reklamy — przestępcy tworzą atrakcyjne oferty fałszywych sklepów, po to, aby zachęcić do zakupów i wyłudzić Twoje dane bankowe;
- oszustwa kryptowalutowe, które mają na celu słonić Cię do przekazania pieniędzy na konto oszustów;
- podmiana karty SIM przez oszusta podającego się za Ciebie w salonie telefonii komórkowej; prosi on o wymianę karty SIM, operator blokuje starą kartę i wydaje oszustowi duplikat.
Zasady bezpieczeństwa
Trzymaj się zatem pewnych podstawowych zasad bezpieczeństwa:
1. podczas wykonywania operacji finansowych online
Przede wszystkim należy pamiętać, aby nie dzielić się z nikim postronnym swoimi danymi do logowania. Stawiaj na silne hasła, różne dla każdego miejsca, w którym się logujesz. Regularnie zmieniaj hasła do serwisów, z których korzystasz. Logując się, zawsze sprawdzaj dokładny adres strony, na której lądujesz, zanim wpiszesz jakiekolwiek dane. Większe bezpieczeństwo dają połączenia szyfrowane i takie powinny charakteryzować bankowość online.
Jeśli wydaje Ci się, że trafiłeś na podejrzaną stronę, zrezygnuj z podawania danych osobistych, zwłaszcza takich jak np. numer karty kredytowej. Zadbaj także o bezpieczeństwo Twojego komputera, instalując dobry program antywirusowy. Staraj się, o ile to możliwe, logować się tylko na urządzeniach zaufanych. W przypadku korzystania z urządzeń ogólnodostępnych, zawsze wyloguj się ze wszystkich kont, z których korzystałeś podczas sesji oraz wyczyść historię przeglądarek. Wykonując transakcje online, zawsze sprawdzaj potwierdzenia mailowe. Nie klikaj w podejrzane linki. Upewnij się, że kwoty pobierane z Twojego konta odpowiadają kwotom z rachunków, które otrzymałeś. W razie utraty karty, od razu ją zablokuj. W razie utraty telefonu, od razu wyloguj się ze wszystkich swoich kont i zmień hasła z poziomu desktopu.
2. podczas zakupów w internecie
Kupuj w sklepach, do których masz zaufanie. Jeśli znalazłeś coś, co Cię zainteresowało, ale na stronie, o której nic nie wiesz, sprawdź opinie o sklepie w internecie. Jest wiele sposobów by się upewnić, czy sprzedawca jest godny zaufania. O ile to możliwe, sprawdź czy sklep legitymuje się odznaczeniem np. Trusted Shops lub Trustpilot. Zobacz także, czy sklep oferuje bezpieczne płatności.
Zanim potwierdzisz jakąkolwiek transakcję, dokładnie przyjrzyj się szczegółom. Pamiętaj, że nie musisz się dzielić wszystkimi swoimi danymi, a jedynie tymi, które są niezbędne do wykonania transakcji. Nigdy nie podawaj danych karty poza bezpieczną stroną płatności. Nie przesyłaj nikomu danych karty ani jej zdjęć. Nigdy nie podawaj w internecie numeru karty w celu otrzymania pieniędzy. Na kartę płatniczą można przesłać pieniądze i zrobić przelew. To jednak bardzo rzadka forma transakcji i prawie zawsze powiązana ze zwrotem środków za zakupy, które zrobiliśmy wcześniej tą samą kartą. Jeśli zwracasz towar, za który zapłaciłeś kartą, otrzymasz zwrot na swoje konto. Nie musisz nikomu dodatkowo przesyłać jej numeru, ani PINu do karty.
3. podczas korzystania z usług online
Jest wiele usług online, z których korzystasz z pewnością korzystasz. Oprócz samej bankowości elektronicznej i zakupów w sklepach internetowych, być może zdarza Ci się sprzedawać rzeczy na portalach sprzedażowych, zamawiać jedzenie online, korzystać z aplikacji transportowych i wiele innych. W każdej sytuacji dbaj o to, aby nie podawać swoich danych do logowania i danych bankowych na podejrzanych stronach. Z drugiej strony, również i usługodawca, dbając o jakość oferowanej przez siebie usługi, może poprosić Cię o weryfikację niektórych informacji. Tak czyni TransferGo, kiedy zwraca się do Ciebie po tzw. proof of funds, czyli dokumenty potwierdzające stan i źródło Twoich środków, np. na podstawie wyciągów bankowych, odcinków wypłat, umów itp. Jest to jeden ze sposobów działania przeciwko oszustwom finansowym. Niektóre brytyjskie banki miały obowiązek wprowadzenia funkcji „potwierdzenia odbiorcy”, aby w pełni zabezpieczyć swoje finanse.
Czy przelewy w TransferGo są bezpieczne?
Firma TransferGo jest w pełni licencjonowana i przestrzega ścisłych zasad określonych przez organy regulacyjne, których celem jest ochrona użytkownika, zapewnienie bezpieczeństwa jego pieniędzy i zagwarantowanie, że właściwe podmioty działają uczciwie. Organy te to m.in.: Financial Conduct Authority (FCA) w Wielkiej Brytanii, Bank Litwy, przepisy UE i lokalne władze krajów, w których firma działa na co dzień. Przeczytaj więcej informacji o zasadach bezpieczeństwa TransferGo. W razie wątpliwości, sprawdź opinie o firmie FransferGo na Trustpilot.